- Hits: 5278
Lege nr. 263 din 16/06/2004
Lege nr. 263 din 16/06/2004
Versiune actualizata pana la data de: 03/02/2011
privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
Versiune actualizata pana la data de: 03/02/2011
privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centre de permanenţă la nivelul colectivităţilor locale arondate.
___________
Art. 1. a fost modificat prin punctul 1. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 2. - (1) Centrele de permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe sau mobile, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale primare.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 2. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(2) Pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare, potrivit prezentei legi, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină generală şi asistenţi medicali care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinaţie.
___________
Alineatul (2) a fost modificat prin punctul 2. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(21) Asistenţii medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanenţă pot fi repartizaţi de medicii de familie asociaţi conform unui grafic stabilit de comun acord între medicii care asigură continuitatea asistenţei medicale şi asistenţii medicali angajaţi, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
___________
Alineatul (21) a fost introdus prin punctul 3. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(22) Activitatea asistenţilor medicali prevăzuţi la alin. (21) se plăteşte de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit în funcţie de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara programului de lucru stabilit, şi se suportă din sumele decontate de către casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat contract distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
___________
Alineatul (22) a fost introdus prin punctul 3. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(3) Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor. Activitatea în cadrul centrelor de permanenţă fixe se desfăşoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum şi în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor.
(4) Centrele de permanenţă mobile reprezintă forme de organizare a activităţii medicale care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă, de la nivelul serviciilor de ambulanţă, cabinetelor de medicină de familie sau, după caz, de la domiciliul medicului, şi care utilizează autospecialele pentru consultaţii la domiciliu.
(5) Centrele de permanenţă prevăzute la alin. (1) se înfiinţează pe baza dispoziţiei emise de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul prealabil al instituţiilor prevăzute la art. 4.
___________
Alineatul (5) a fost introdus prin punctul 4. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(6) Asocierea medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se realizează pe baza unei convenţii de asociere, în condiţiile prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
___________
Alineatul (6) a fost introdus prin punctul 4. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
___________
Art. 2. a fost modificat prin punctul 1. din Ordonanţa nr. 11/2008 începând cu 01.04.2008.
Art. 3. - Centrele de permanenţă se organizează în zone izolate sau greu accesibile ori în localităţi din mediul urban sau rural în care direcţiile de sănătate publică, respectiv direcţiile medicale din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, consideră că este necesară asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare.
___________
Art. 3. a fost modificat prin punctul 1. din Ordonanţa nr. 32/2005 începând cu 23.07.2005.
Art. 4. - (1) Zonele în care se înfiinţează centre de permanenţă sunt stabilite de direcţiile de sănătate publică, cu acordul prealabil al caselor de asigurări de sănătate şi al consiliilor locale.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care se înfiinţează în zonele stabilite de direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor respective, cu acordul prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
___________
Art. 4. a fost modificat prin punctul 5. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
CAPITOLUL II
Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea centrelor de permanenţă
Art. 5. - (1) Atribuţiile direcţiilor de sănătate publică privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a) arondarea teritorială a localităţilor la centrele de permanenţă;
b) asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamente şi materiale sanitare, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii;
c) controlul organizării şi desfăşurării activităţii;
d) realizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul centrelor de permanenţă, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare.
(2) Sumele necesare pentru asigurarea dotării truselor de urgenţă prevăzute la alin. (1) lit. b) se suportă din fondurile alocate Programului naţional de urgenţă prespitalicească.
___________
Art. 5. a fost modificat prin punctul 6. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 6. - (1) Atribuţiile consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă constau în:
a) asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă;
b) asigurarea personalului auxiliar;
c) asigurarea dotării minimale necesare funcţionării centrelor de permanenţă, stabilită prin ordin al ministrului sănătăţii;
d) asigurarea utilităţilor necesare funcţionării centrelor de permanenţă.
(2) Consiliile locale pot participa la asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamentele şi materialele sanitare necesare acordării asistenţei medicale la nivelul centrelor de permanenţă, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) centrele de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie, pentru care condiţiile necesare funcţionării, inclusiv dotarea cu medicamente şi materiale sanitare pentru trusele de urgenţă, se asigură de ministerele şi instituţiile centrale în structura cărora acestea se organizează.
___________
Art. 6. a fost modificat prin punctul 7. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 7. - (1) Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii.
(2) Medicii prevăzuţi la alin. (1), care îşi desfăşoară activitatea în localităţile arondate teritorial la centrele de permanenţă, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, sunt obligaţi să asigure continuitatea asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.
___________
Alineatul (2) a fost modificat prin punctul 8. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(3) Activitatea medicului se desfăşoară, de regulă, la sediul centrului de permanenţă.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), medicul se poate deplasa la urgenţe majore pe raza localităţii unde se găseşte situat centrul de permanenţă.
(5) Prin centrele de permanenţă organizate în condiţiile legii se acordă serviciile medicale prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
(6) Serviciile medicale prevăzute la alin. (5) se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat al acestora.''
(7) În situaţia în care nu pot să participe la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea stabilită de către direcţiile de sănătate publică sau direcţiile medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz, medicii sunt obligaţi să asigure înlocuirea lor de către un alt medic, cu informarea, în scris, a direcţiilor de sănătate publică sau a direcţiilor medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz.
___________
Alineatul (7) a fost introdus prin punctul 9. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
___________
Art. 7. a fost modificat prin punctul 1. din Ordonanţa de urgenţă nr. 32/2009 începând cu 02.07.2009.
Art. 8. - (1) Centrele de permanenţă funcţionează cu un număr de minimum 7 posturi de medic şi, după caz, cu minimum 7 posturi de asistent medical. Criteriile de organizare a activităţii centrelor, precum şi alte aspecte privind funcţionarea acestora se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, cu consultarea ministerelor şi a instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 2. din Ordonanţa de urgenţă nr. 32/2009 începând cu 02.07.2009.
(2) În situaţia în care medicii de familie nu pot fi asiguraţi din unităţile administrativ-teritoriale respective sau din unităţile sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, pot participa la asociere medici din unităţile administrativ-teritoriale, altele decât cele arondate centrului.
(3) Direcţiile de sănătate publică, respectiv direcţiile medicale din ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, numesc pentru fiecare centru de permanenţă un medic coordonator dintre medicii de familie asociaţi.
___________
Art. 8. a fost modificat prin punctul 5. din Ordonanţa nr. 32/2005 începând cu 23.07.2005.
Art. 9. - (1) Finanţarea asigurării continuităţii serviciilor în asistenţa medicală primară se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 10. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(2) Plata medicilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de permanenţă se face în baza unui contract distinct încheiat între medic şi casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Plata asistenţilor medicali se face în conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate cu reglementările specifice ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, pentru asistenţii medicali ai centrelor de permanenţă organizate în cadrul acestora.
___________
Art. 9. a fost modificat prin punctul 4. din Ordonanţa nr. 11/2008 începând cu 01.04.2008.
Art. 10. - (1) Centrul de permanenţă este deservit, după caz, de ambulanţele celei mai apropiate substaţii a serviciului judeţean de ambulanţă sau a Serviciului de ambulanţă Bucureşti-Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanţă organizate de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie care au înfiinţate centre de permanenţă.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 11. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(2) Medicului care funcţionează în regim de cameră de gardă în centrele de permanenţă i se asigură, după caz, în limita posibilităţilor, de către serviciul judeţean de ambulanţă sau de către Serviciul de ambulanţă Bucureşti-Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov ori de către administraţia publică locală, un vehicul special dotat, cu sau fără conducător auto, pentru deplasări la consultaţiile de urgenţă solicitate de pacienţii din teritoriul arondat centrului de permanenţă respectiv.
___________
Alineatul (2) a fost modificat prin punctul 11. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(3) Activitatea în afara centrului de permanenţă este coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanţă sau, după caz, de dispeceratul integrat de urgenţă.
___________
Alineatul (3) a fost modificat prin punctul 11. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
(4) Coordonatorii centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt numiţi conform prevederilor art. 8 alin. (3). Pentru activităţile desfăşurate în afara centrului de permanenţă, coordonarea va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv ai centrelor medicale judeţene şi ale municipiului Bucureşti.
___________
Alineatul (4) a fost introdus prin punctul 5. din Ordonanţa nr. 11/2008 începând cu 01.04.2008.
(5) În cazul centrelor de permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru deplasările medicilor la consultaţiile de urgenţă va fi asigurat de unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv de unităţile Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanenţă respectiv.
___________
Alineatul (5) a fost introdus prin punctul 5. din Ordonanţa nr. 11/2008 începând cu 01.04.2008.
___________
Art. 10. a fost modificat prin punctul 7. din Ordonanţa nr. 32/2005 începând cu 23.07.2005.
Art. 11. - Programul de funcţionare a centrelor de permanenţă se stabileşte între orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare şi permanent, în zilele nelucrătoare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 12. - Medicii de familie asociaţi în centre de permanenţă au obligaţia de a afişa la cabinetul medical în care îşi desfăşoară activitatea în timpul programului de lucru următoarele date:
a) centrul de permanenţă care asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate;
b) numărul de telefon al centrului de permanenţă;
c) programul fiecăruia dintre medicii asociaţi;
d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgenţă.
___________
Art. 12. a fost modificat prin punctul 12. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 13. - (1) În situaţia în care nu există spaţiu disponibil pentru organizarea unui centru de permanenţă independent, rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate poate fi asigurată prin rotaţie de către medicii de familie asociaţi în acest scop, la sediul fiecărui cabinet medical.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) fiecare medic de familie are obligaţia de a afişa la cabinetul medical programarea şi locul unde se asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă, numele medicului, numărul de telefon al cabinetului medical programat, precum şi numărul de telefon la care poate fi apelată substaţia serviciului de ambulanţă corespunzător.
___________
Art. 13. a fost modificat prin punctul 13. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 14. - Centrele de permanenţă înfiinţate până la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi vor reorganiza activitatea conform prevederilor acesteia.
Art. 141. - (1) În cazul în care medicii de familie nu respectă obligaţia prevăzută la art. 7 alin. (2) sau la art. 7 alin. (7), după caz, casele de asigurări de sănătate cu care sunt în relaţie contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor nou-veniţi într-o localitate stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică până la data încheierii de către medicul de familie şi casa de asigurări de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi.
___________
Art. 141. a fost introdus prin punctul 14. din Ordonanţa nr. 7/2011 începând cu 03.02.2011.
Art. 15. Abrogat prin punctul 7. din Ordonanţa nr. 11/2008 începând cu 01.04.2008.
Art. 16. - Dispoziţiile referitoare la funcţionarea centrelor de permanenţă din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006.
___________
Art. 16. a fost modificat prin punctul 9. din Ordonanţa nr. 32/2005 începând cu 23.07.2005.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR PREŞEDINTELE SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 16 iunie 2004.
Nr. 263.