Calirea organismului uman


     Omul trebuie să se adapteze permanent la condiţiile de mediu. Capacitatea de adaptare este diferită în funcţie de modul de viaţă, vârstă, sex, de interesul pentru activitatea de călire în diferite perioade ale vieţii.
     Călirea organismului se realizează prin folosirea sistematică şi zilnică, în orice anotimp al anului a unor proceduri de expunere, după metode ştiinţifice, la influenţele unor factori naturali: aer, soare şi apă.
     Din punct de vedere fiziologic călirea organismului prezintă o perfecţionare şi antrenare a forţei de rezistenţă îndreptată spre acţiunea nocivă a factorilor mediului ambiant. Sensul călirii constă în antrenarea aparatului de termoreglare, în dezvoltarea forţelor de protecţie a organismului, îndreptate spre factorii mediului ambiant, care au acţiuni nocive
     Călirea organismului trebuie să înceapă încă din copilărie, dar se poate face la orice vârstă. Nu trebuie să ne limităm la utilizarea unui singur factor de călire, ci să utilizăm cât  mai variate moduri şi factori naturali, cum sunt aerul (cald, rece, umed, uscat), apa (rece, caldă, fierbinte, sub formă de duşuri sau băi), soarele, gimnastica şi sportul.
       Călirea prin aer.
Aerul este mijlocul de călire care poate fi folosit tot timpul anului, atât afară cât şi în casă. Aerul curat întăreşte organismul şi fortifică starea aparatului respirator. Un bun mijloc de călire constituie baia de aer, plimbatul şi gimnastica în aer liber.
       Călirea prin apă.
Apa rece are un rol deosebit de important, deoarece aceasta stimulează activitatea inimii şi a întregului sistem circulator. Ea are efect benefic asupra circulaţiei sângelui, în special asupra vaselor superficiale. Calirea se poate face sub formă de baie zilnică, terminată cu un duş cu apă ceva mai rece, cu 1-2 grade. În timpul clătirii se pot face fricţiuni pe piept, spate şi membre, cu un burete sau mănuşa moale, timp de 5-7 minute, după care se continuă cu fricţionarea uscată a pielii cu un prosop, până ce pielea se roşeşte. Fricţiunea se face iarna în casă iar vara afară, după baia de aer şi de soare.
       Călirea prin lumina solară.
Soarele constituie un mijloc important de călire. Expunerea la razele solare are efecte favorabile asupra organismului. Soarele protejează copiii de rahitism, boală care duce la deformarea oaselelor. Expuşi suficient timp la razele solare, încă de mici, copiii capătă vitamina D care fixează calciul în organism. Calciul la rândul lui duce la formarea oaselor şi dinţilor sănătoşi. De asemenea soarele măreşte rezistenţa şi în faţa altor afecţiuni.
Deoarece călirea organismului este, în esenţă, un proces de antrenament, ea nu trebuie folosită oricum, la întâmplare. Ea trebuie să se desfăşoare după careva principii bine stabilite. Ignorarea acestor reguli poate duce la urmări neplăcute, complicaţii şi dezechilibru la nivelul organismului.

      Principiile călirii
      Gradaţia: Se realizează prin variaţia intensităţii factorilor de mediu precum şi a duratei în timp a acţiunii acestora . Călirea începe în sezonul cald când organismul este mai puţin solicitat de mediul extern. Pentru a fi eficient un factor de mediul (temperatura apei, temperatura aerului, espunerea la soare), se creste progresiv intensitatea si durata de actiune pentru a evita apariţia efectelor negative.
    Continuitatea: Călirea se efectuează sistematic, continuu din prima copilărie până la vârsta înaintată.. Întreruperea călirii duce la scăderea gradului de antrenament al aparatului termoreglator.
     Variaţia intensităţii: Se modifică intensitatea factorilor de mediu, durata timpului mai scurtă, mai lungă în funcţie de intensitatea factorilor de mediu.
     Variabilitatea mijloacelor de călire: Folosirea de factori diverşi, mijloace cât mai variate. Se combină 2-3-4 factori: băi de aer, apă, soare în acelaşi timp; proceduri diferite cu apă, expunere la aer cald rece, umed, uscat, vânt, ploaie toate combinate cu exerciţii fizice. Gimnastica de dimineaţă în aer liber, urmată de proceduri de călire cu apă, exerciţii fizice, exerciţii de respiraţie controlată. Practicarea de sporturi în aer liber, ciclism, crosuri, orientare turistică, schiului, înotului etc. oferă posibilitatea menţinerii unui grad înalt de călire cu efecte dintre cele mai favorabile asupra sănătăţii, puterii de muncă.
    Individualizarea mijloacelor de călire: Se face în funcţie de particularităţile individuale, vârsta, sex, tip de sistem nervos, stare de sănătate, grad călire anterioare, de activitate profesională, etc. Unii factori sunt suportaţi mai bine, de exemplu apa faţă de aer sau soare.
    Călirea organismului aplicată corect şi continuu aduce beneficii remarcabile în dobândirea imunităţii la stres şi efort, în ridicarea rezistenţei şi imunităţii făţă de viruşi şi diverse boli, ajută organismul să se întărească şi-i menţin o stare de sănătate armonioasă.



Our website is protected by DMC Firewall!